Vad vi gör i den pedagogiska omsorgen

I den Pedagogiska Omsorgen tillhör alla barn i åldern 1-3 år samma grupp.

Hos dagbarnvårdarna är dagarna välfyllda med aktiviteter. En del genomförs tillsammans med barn och personal på förskolan, med de flesta aktiviteterna görs med de 12 dagbarnen gemensamt. Barnen är utomhus i så stor utsträckning som möjligt, besöker olika lekparker och naturmiljöer, gör kortare och länge utflykter samt studiebesök.

Dagbarnvårdarna tillbringar en del tid i förskolans lokaler. Där har barnen en sång- och ramsstund varannan vecka och skapar i förskolans ateljé varannan vecka, då förskolebarnen är på utflykt.

Ibland träffas hela Närdaghemmets förskola och gör utflykter och t ex grillar tillsammans, har gemensamma temadagar eller äter påsk- och jullunch. Eftersom barnen på detta sätt blir bekanta med Förskolans miljö och personal, förenklas övergången från dagbarnvårdare till förskola.

 

En vanlig dag i den Pedagogiska Omsorgen hos dagbarnvårdarna

08.00 Den Pedagogiska Omsorgen öppnar

Lugn start med fri lek medan dagbarnvårdaren förbereder dagens aktivitet, lunch etc.

Vi klär på oss och går ut och leker på gården och inväntar alla barn.

Aktivitet

Dagbarnvårdarna och deras dagbarn träffas för aktivitet och fruktstund i stort sett varje förmiddag.

Lunch

Alla sätter sig till bords. När alla fått mat säger vi ”var så god”. Vi tar god tid på oss vid måltiden, samtalar och försöker lära alla barn att äta med bestick, sitta någorlunda stilla mm. Vi väntar på varandra, så att alla ”hinner” äta i lugn och ro. Därefter är det ”tack för maten”.

Därefter är det sovstund/vilastund. Efter ett lugnt uppvaknande väljer barnen aktiviteter utifrån deras egna intressen och behov. Det blir mellanmål efter en stund och sedan inne- eller utelek. beroende på årstid och väder. Vi ritar, läser, leker, sjunger, skojar och myser.

16.00 Den Pedagogiska Omsorgen stänger

Top